De W-curve

18 maart 2024 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Waar de Zuid-Afrikaanse zomer zich langzamerhand inruilt voor de herfst, krijgt ons leven in Kaapstad steeds meer vorm. Er ontstaan herkenningspunten, vaste routes van en naar frequent bezochte plekken en vinden onze weg in alle diverse lokale supermarkten. Sterker nog, als je denkt dat er in Nederland een bonuscultuur heerst dan zul je nog verrast opkijken als je hier de supermarkt betreedt. In mijn portemonnee heeft de blauwe bonuskaart van Albert Heijn inmiddels plaatsgemaakt voor 4 verschillende kortingskaarten van diverse supermarkten (waaronder die van de Pick ’n Pay, een veel treffendere naam voor een supermarkt is er wat mij betreft niet) én één van een apotheek. We lopen nog heerlijk rond op slippers en in shorts, terwijl de Zuid-Afrikanen ’s ochtends al met winterjassen de deur uitstappen en je in kledingwinkels alleen nog maar dingen met lange mouwen kan kopen. Misschien zijn we nu nog wat naïef, maar 25 graden is toch nog geen herfst? Toen Otis ’s ochtends vrolijk in z’n t-shirt rondliep werd ik aangesproken door een andere dame met de woorden ‘poor boy, he must be cold!’. Koud? Je moest eens weten. Maar voor ik wilde losbarsten over die écht bittere Hollandse kou en de  ‘hel van ‘65’ (geintje, toen was ik nog niet eens geboren), was de vrouw, met winterjas, alweer doorgelopen. Nouja, noem ons maar Hollandse rasoptimisten. Ik trek de lange broek voorlopig nog niet aan.

Onze voorlopige huurwoning (voor de aankomende 9 maanden) staat in Bloubergstrand, Een ruim opgezette woonwijk (een buitenwijk van Kaapstad) met brede wegen en vanuit alle hoeken de Tafelberg als indrukwekkend uitzichtpunt. Er zijn her en der wat fietspaden, maar waar die er niet zijn is er genoeg ruimte om te fietsen. Een fiets voor Dex was prioriteit nummer één, want die mistte z’n fiets al toen we op Schiphol stonden. Nu crosst hij inmiddels vol plezier en trots rond op z’n ietwat grote mountainbike (met zijn huidige groeicurve wordt elke nieuwe aanschaf ruim ingekocht). Ergens heb ik toch spijt dat ik mijn überhollandse stadsfiets met kinderzitje en fietsbel niet heb laten verschepen. Ik denk dat we een waar spektakel op de weg hadden weten te creëren. Een bakfiets zou helemaal om te gieren zijn. Maar anderzijds; waar Blouberg nog redelijk plat is, kun je elders in Kaapstad de wegen alleen maar met een propere mountainbike of racefiets bedwingen. Anders blijf je ergens onderaan de heuvels hangen. Toch maar een mountainbike aanschaffen dus en Otis in een aanhangwagentje erachter. Krijgen we alsnog alle ogen op ons gericht.

Verder hebben we het braaien goed geïntegreerd in ons dagelijkse leven en raken we steeds meer gewend aan de dagelijkse loadshedding (ergo: voor een x aantal uren per dag geen stroom). Problematisch is het wel. En dan niet zozeer in de eerste plaats voor ons (een vriezer die elke dag een beetje ontdooit, daar leer je ook wel mee leven) maar vooral voor de lokale ondernemers die hun diensten niet kunnen verlenen zonder terug te moeten terugvallen op luid brullende generatoren. Of zonnepanelen natuurlijk! En laat daar nou net een mooi bedrijf voor in aanbouw zijn door mijn hardwerkende vent. Een gat in de markt zou je zeggen.

Tot slot meld ik mij vanaf vandaag graag nog even vol trots als de nieuwe online columnist van Kek Mama. Na een hoop schrijversenthousiasme vanuit mijn kant en wat aanmoedigingen van buitenaf gooide ik wat lijntjes uit en voilá!

In mijn eerste écht officiële column schrijf ik over de eerste schooldag van Dex. Vind je het leuk om mee te lezen? Kijk dan op:

Om de maandag verschijnt er een nieuwe column 😊

1. Hiske:
    18 maart 2024
    Nouuu dit klinkt heerlijk! En wat leuk dat je columns gaat schrijven, past helemaal bij je!!
  2. Mary:
    18 maart 2024
    Wat fijn Laurie, gaan we zeker volgen!!!
    Echt iets voor jou, kijk er naar uit.
    Veel.plezier en liefs Marcel en Mary
  3. Cornalijne van korlaar:
    18 maart 2024
    Ah wat mooi weer om te lezen en die column voor Kek Mama! Wat super leuk! Ik blijf jullie volgen! Veel liefs vanuit het steeds meer lente wordende Nederland
  4. Bernice:
    18 maart 2024
    Ik geniet van je verhalen Laurie!
  5. Nannie:
    18 maart 2024
    Heerlijk om te lezen Laurie, en ook je column bij Kek Mama, tof!!!
  6. Suzan:
    18 maart 2024
    Wat fijn dat Dex weer een fiets heeft! En gefeliciteerd met je volgende stap als schrijfster. Ik voel een boek aankomen!
  7. José:
    19 maart 2024
    Heerlijk om te lezen bij mijn ontbijtje en de dag mee te starten! Snel even videobellen! X
  8. Pieter:
    Leuk verslag weer Lau!! Genieten daar! 🫶
  9. Roos:
    19 maart 2024
    Ja Yolanthe eat your heart out. Ik weet het wel hoor een clichématige ode over zelfliefde of reisavonturen geschreven met een vlotte pen.

Mijn stem heb je!
  10. MARIAN:
    20 maart 2024
    Leuk geschreven weer Laurie, ik zie de belevenissen voor me wat jullie allemaal zo meemaken. En leuk dat je columns gaat schrijven
    Voor Kek Mama. Hilarisch beschreven Dex zijn eerste schooldag.
  11. MARIAN:
    20 maart 2024
    Weer een mooi verhaal Laurie. Ik zie de belevenissen voor me wat jullie zoal meemaken. Leuk dat je columns voor Kek Mama gaat schrijven. Het verhaal van Dex zijn eerste schooldag was hilarisch om te lezen.
  12. MARIAN:
    20 maart 2024
    Oeps foutje 2 x geplaatst.
  13. Miriam:
    22 maart 2024
    Wauw! Zuid-Afrika blijft toch een beetje in je zitten na zo’n tijd daar hè ☺️ Wat dapper dat jullie deze stap hebben durven nemen! Stiekem jaloers en super leuk om je verhalen te lezen!
  14. Andy:
    15 april 2024
    Hey Laurie., wat leuk om je verhalen te lezen. Het lijkt of jullie makkelijki integreren. Maar jullie tonen dan ook flexibiliteit; moed en aanpassingsvermogen. Heel veel plezier en geluk toegewenst weer met alle uitdagingen die jullie zeker nog zullen tegenkomen. Ik en je andere tennismaatjes missen je wel ..,,maar we moeten door ! Ook namens Jeannette alle liefs voor jou en je gezin!

Jouw reactie